fbpx

Online Marketing Campagne

Wat is nu eigenlijk een online marketing campagne?

Eenvoudig gezegd is het de uitvoering van je strategie met resultaat (bereik en conversie!) via online media. Maar wat doe je dan precies? In een online marketing campagne draait het om het verspreiden of delen van relevante content. Content dus die in elke (intent) fase van het 'koopproces' precies die informatie geeft waar de doelgroep op dat moment mee bezig is. Dat proces heet de customer journey!

De fases zijn See, Think en Do. In elk van deze fases heeft de doelgroep behoefte aan bepaalde informatie. Dit is ook waarom het zo belangrijk is dat je je doelgroep in relatie tot je product of dienst goed kent. Dat je precies weet wat relevant is in welke fase (Bij Schot hebben we daarvoor een speciale tool gemaakt, die helpt met het indelen van de content). Elk van deze fases kent ook verschillende online media die geschikt zijn voor het verspreiden of delen van de relevante content. Deze media zijn weer opgedeeld in ook drie groepen: Earned media, owned media en paid media.

Earned media zijn kanalen die over jou schrijven. In een blog of vlog, vakblad of andere website in jouw branche. Je bent opgevallen, je hebt het dus verdiend om genoemd te worden.

Owned media, dit zijn je eigen kanalen. Je deelt zelf content en zo wil je organisch groeien (inbound marketing strategie). Je deelt content op je website, in vlogs of blogs of op jouw eigen social media kanalen. Maar het kan ook e-mail marketing zijn.

Paid media zijn eenvoudig gezegd media waar je voor betaalt, dat kan zijn per click, per 1000 clicks, per view. Zoals Google Adwords, Linked adverteren (bijvoorbeeld sponsored updates), Banner-adverteren of Native adverteren (bijvoorbeeld de online advertorial).

En om de online marketing campange-cirkel rond te maken, dit zijn de fases gekoppeld aan de customer journey en media die per fase het beste ingezet kunnen worden in de campagne:

See Think Do Care
Doel Bekendheid Overweging Aankoop Loyaal
KPI Bereik Engagement Traffic/Conversies
Inzet Teasend Verhalend Herhalend

Voorbeeld van geschikte media per fase: 

See Think Do
Social Media zoals LinkedIn Retargeting Campagne Organische Zoekresultaten

Do not try this at home

Tot slot, online marketing is een fascinerende ontwikkeling in de marketing (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot tussentijdse optimalisaties!) die echter wel vraagt om grondige kennis. Laat je daarom adviseren. Geld weggooien is zo gebeurd met verkeerde keuzes of beter gezegd met keuzes die optimaler hadden gekund. Wij praten je er graag vrijblijvend over bij.