Skip to main content

Wat kost adverteren bij Google?

Goeie vraag! Wie het weet mag het zeggen. Wij hebben een antwoord. Om je goed inzicht te geven in de kosten gaan we uit van enige parameters die van toepassing zijn op een aantal van onze opdrachtgevers.

 

Wat kost adverteren bij Google?

Onze klanten zijn voornamelijk MKB bedrijven. Hun primaire doel is het genereren van kwalitatieve leads. Belangrijk is dat onze klanten, als ze SEA inzetten, gericht zijn op kortere termijn resultaten. (Voor de langere termijn kiezen we ook voor SEO). Wel is het de bedoeling dat de gewonnen klant een loyale klant wordt. Je investering smeer je daarmee uit over meerdere opdrachten van dezelfde klant.

 

We werken altijd nauw samen met de klant als we de advertentie maken. Content is namelijk key, ook bij SEA. Wat vertel je in welke fase van de customer journey? Bewustwording, Overweging en Doe (en Care) zijn de fasen waarin de klant zich kan bevinden. Elke fase heeft zijn eigen boodschap. Vervolgens maken we de aansluitende landingspagina's. Google Adwords is echt het medium voor de Do fase!

 

Bewustwording Fase
'Ik heb een probleem, maar ik ken de oplossing van jouw bedrijf hiervoor niet'. Daarvoor zijn pagina's en blogs die als doel hebben de bezoeker te informeren en uitleggen wie je bent en op welke manier zijn probleem op te lossen is. Gericht dus op bekendheid en bewustwording. De zoekwoorden sluiten daar ook weer op aan.

 

Overweging Fase
'Wat je zegt over je aanpak om mijn probleem op te lossen spreekt me aan'. Pagina's en bijvoorbeeld whitepapers die je dan nodig hebt zijn verhalen die informatie geven aan de bezoeker die hij nodig heeft om te overwegen met wie hij het beste in zee kan gaan. Argumenten en feiten die jou onderscheiden in je aanpak.

 

Doe Fase
'Ik neem contact met je op'. In deze fase komt het erop aan dat je de bezoeker zo ver weet te krijgen dat hij of zij op de 'koopknop' drukt. Dat hij in actie komt. Je hebt hem voldoende argumenten gegeven om dit te doen. Bedenk wel dat hiervoor meer nodig is dan alleen je USP's. Je moet echt onderscheidend zijn. Veelal speelt de prijs hier een rol. Maar het kan ook je ervaring zijn.

 

Oh ja, wat dat dan kost?
Als we mikken op 2% conversie willen we wel een substantieel aantal leads natuurlijk. Bij Google AdWords bepaal jezelf je dagbudget. Stel een dagbudget van €15,- en het kost iedere keer als iemand op je online advertentie klikt €0,70. Dat betekent dat je elke dag 20 klikken (door doelgroeppersonen) kunt kopen. Dat zijn ongeveer 600 extra bezoekers per maand. Dan levert dat ongeveer 12 kwalitatieve leads op in een maand (2%). Daar heb je dan € 450 voor betaald aan Google. De campagnekosten, inclusief optimaliseren van je campagne (bijsturen op basis van tussentijdse resultaten) zijn € 550 per maand. Twaalf leads kosten dan € 85 per lead. Voor onze MKB klanten is dat passend. Als je tandenborstels aan de eindgebruiker verkoopt lijkt het ons dat je andere weg moet bewandelen, maar kan ook heel goed (renderend) met Adwords.

Bel vrijblijvend Henk Hokke als je hier meer over wilt weten. Je steekt er altijd wat van op.


Contact