Skip to main content

Hoe kies ik een webbouwer? Wij geven je 7 tips

Je vindt op Google wel 2000 webbouwers en bureaus, maar hoe kies je nu een goed bureau? Wij horen regelmatig van klanten: ‘Ik heb wel een website maar zou niet weten hoe ik hem aan moet passen’ of ‘Voor iedere aanpassing krijg ik meteen een factuur’. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom geven wij je 7 tips die helpen om een goede keuze te maken.

 

Hoe kies ik een webbouwer? Wij geven je 7 tips

 

 

ONZE 7 TIPS

 

TIP 1: HET GEVOEL MOET GOED ZIJN

Het bouwen van een goede website vergt tijd. Je zult daarom een tijd met de gekozen webbouwer gaan samenwerken. De webbouwer moet begrijpen waar je bedrijf voor staat en wat je wilt bereiken. Hij of zij moet dit kunnen vertalen naar een goed product (de website). Veel ondernemers vinden het ook belangrijk dat de ‘lijnen kort’ zijn. Met andere woorden: één contactpersoon, die je altijd kunt bereiken, zonder dat je steeds je verhaal opnieuw moet vertellen.
Heb je dit gevoel?

TIP 2: DENKT DE WEBBOUWER MET JE MEE?

Biedt het bureau/de webbouwer een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Is het bureau in dat kennismakingsgesprek geïnteresseerd in welke doelen jij wilt bereiken met de website, of praat het vooral over de eigen werkwijze en producten? Een goede webbouwer probeert niet zomaar een website te verkopen. Hij gaat met je in gesprek en adviseert je op welke manier jij het beste je doelen kunt bereiken en hoe je nieuwe website daaraan bijdraagt.
Ga je geïnspireerd naar huis?

TIP 3: CHECK HET PORTFOLIO VAN HET BUREAU!

Een beetje bureau heeft recente opdrachten op z’n website staan. Bekijk deze eens kritisch. Welk gevoel krijg je er bij? Zit er afwisseling in de opmaak en vormgeving of zijn ze wel ‘een beetje allemaal hetzelfde’? En hoe belangrijk vind je dat zelf? Wil je echt iets unieks of mag het ook ‘gewoon goed’ zijn. Het grappige is dat de prijs hier vaak ook naar is, maatwerk kost vaak iets meer.
Wil je een unieke website of mag het minder uitbundig?

TIP 4: WELK CMS GEBRUIKT DE WEBBOUWER?

Het is wel raar om bij een nieuwe website meteen al na te denken over ‘wat als de relatie met het bureau eindigt’. Maar de praktijk leert dat dit maar al te vaak voor komt. Een bureau houdt op te bestaan, ze fuseren, worden overgenomen of ‘het gevoel’ is er gewoon niet meer. Kortom, je wilt verder maar met een ander bureau. Hoe zit het dan als je de website wilt gaan verhuizen? Kan dat überhaupt? Is het CMS waarin jouw site gebouwd wordt een bekend CMS waar ook andere webbouwers mee overweg kunnen? Mag dat überhaupt? Als het bureau een eigen CMS heeft houdt dit vaak in dat je NIET kunt overstappen naar een ander bureau. Einde relatie = einde website. Uithuilen en opnieuw beginnen. Als je hiernaar vraagt en je gesprekspartner gebruikt een eigen CMS, dan weet ik zeker dat ze met argumenten komen dat de gangbare CMS-en niet ‘veilig’ zouden zijn en kwetsbaar voor ‘hackers’. Wij vinden dit onzin, omdat dat volledig afhankelijk is van hoe en wanneer het onderhoud op de software wordt uitgevoerd. Wij maken bewust gebruik van de twee meest gangbare CMS systemen (Joomla! en WordPress). Wij vinden dat klanten niet afhankelijk van ons moeten zijn.
Geloof je in eeuwige liefde of bouw je liever wat zekerheid in?


TIP 5: KUN EN MAG JE JE SITE ZELF BIJHOUDEN ALS HIJ EENMAAL LIVE STAAT?

Mag en kan je de website zelf aanpassen of moet je voor iedere aanpassing bellen? Het liefst wil je een tekstuele correctie meteen zelf doorvoeren of verwacht je in ieder geval dat dit zo snel mogelijk door de webbouwer gedaan wordt. Hoe snel verwerkt het bureau dergelijke kleine aanpassingen? En wat rekenen ze daarvoor? Als je zelf teksten mag aanpassen, vraag dan hoe dat systeem er uit ziet zodat je van tevoren kunt inschatten of dat iets is wat je zelf kunt/durft of dat je het toch liever bij de bouwer laat.
Durf je aanpassingen zelf te doen? Of laat je het doen?

TIP 6: KRIJG JE INLOGCODES VOOR JE SITE?

Deze tip gaat samen met tip 4. Als je zelf je website kan aanpassen heb je hier meestal inlogcodes voor nodig. Vraag na of je deze krijgt bij oplevering. Vraag dan ook na wat je allemaal kunt aanpassen.
Zonder inlogcodes kun je echt niets zelf!

TIP 7: ONDERHOUD, GOOGLE, …

Vraag na hoe het onderhoud is geregeld. Wat doet het bureau aan onderhoud? Installeren zij alle updates van de gebruikte software voor je? Wat onderhouden ze nog meer? Zorgen ze dat het contactformulier goed blijft werken? Hoe snel reageren ze als er een storing is? Onderhouden zij het contact met de hoster waar je website is geïnstalleerd? Worden er backups gemaakt? Hoe vaak en wie beheert deze mocht het nodig zijn een backup terug te zetten? En ook, wat doen ze voor je om de site goed te laten scoren in Google? Welke diensten leveren ze en wat kosten deze? Of is Google niet belangrijk voor je site, dat kan namelijk ook, als je op andere manieren bezoekers naar je site kunt leiden.
Er is altijd werk aan een website, spreek af wie wat wanneer doet tegen welke kosten.

 

TEST ONS!

Wil je weten hoe wij omgaan met bovenstaande punten? Kom ons testen onder het genot van een bak koffie of thee!
Uiteraard vertellen we je graag hoe wij tegen deze punten aankijken. Wij zijn te bereiken op 0186 - 619 244.

 

Neem contact met ons op