Skip to main content

Een goede huisstijl

Wat is een goede huisstijl nou precies?

 

Elk merk wil een sprankelende beleving , een eigen huisstijl. Die mensen in het hart raakt en waarvan de wereld zegt: “wauw, merk X, jullie zijn zó inspirerend!” Dat een goede huisstijl belangrijk is voor merken, weet bijna iedereen wel. Maar over de invulling ervan heerst nog wel eens onduidelijkheid. Wat is een goede huisstijl nou precies? Wat valt eronder en wat niet? En hoe ontwikkel je er één?

Noem het een huisstijl, een merkstijl of brand design; er wordt doorgaans allemaal hetzelfde mee bedoeld. Een huisstijl is de totale beleving die je meegeeft aan jouw merk. Veel mensen denken hierbij uitsluitend aan een visuele stijl, zoals een logo, een kleurenpalet, iconen en fotografie. Maar een goede huisstijl gaat veel verder; het gaat over álles dat jouw merk tot leven brengt. Ook de manier waarop je communiceert en hoe je website. Hoe beter je totale stijlbeleving is doordacht en consequent is doorgevoerd in álles, hoe meer het bijdraagt aan een sterk merk. Toch vormt de visuele stijl vaak wel het vertrekpunt van een huisstijl, omdat dit het eerste is dat mensen van je merk tegenkomen.

Een goede huisstijl Een goede huisstijl

Mensen zijn hokjesdenkers. Bij alles dat we zien en ervaren, leggen we onbewust associaties. Ze helpen ons om de juiste keuzes te maken. Dat geldt ook voor merken. Een goede huisstijl is de stijlvertaling van je positionering. Het helpt je een specifieke plek te claimen in het hoofd van mensen, door de juiste associaties op te roepen met de juiste kleuren, vormen, beelden, interactie, geluiden, enzovoorts.

Om dat goed te kunnen doen, is het natuurlijk belangrijk dat je aansluit op de belevingswereld van mensen. Die belevingswereld is echter onderhevig aan verandering. Trends volgen elkaar sneller op; onze perceptie van begrippen als ‘mooi’, ‘lelijk’, ‘inspirerend’ en ‘oubollig’ verandert continu en in de huidige ontwikkelingen raken merken steeds sneller gedateerd. Kijk dus goed naar veranderingen en de behoeftes van vandaag… én morgen. Door eens in de zoveel tijd kleine aanpassingen te doen, blijf je actueel en relevant. Evolutie vóór revolutie!

Daarnaast is eigenheid essentieel. De behoefte aan uniciteit en jezelf onderscheiden is er altijd al geweest, maar nu raakt de markt ook nog steeds verder en sneller verzadigd. Het aantal merken dat vecht om onze aandacht is de afgelopen decennia verveelvoudigd. Jezelf onderscheiden met een eigen stijl is belangrijker dan ooit.

Een huisstijl wordt ontwikkeld nadat de postionerings (merkstrategie) en het merkconcept (de communicatieve vertaling van de positionering) staan. Dit vormt altijd het vertrekpunt. Pas dan weet je tenslotte waar de huisstijl aan moet bijdragen. Een sterke huisstijl vereist een goed proces. Ben je benieuwd naar onze aanpak? Wij gaan hierover graag in gesprek. De start is een merkensessie, waarin wij samen met jou op zoek gaan de kernwaarden van je merk of organisatie. En verder….laat je verrassen!

 


 

[widgetkit id="45"]