Skip to main content

Communicatiestrategie

Communicatiestrategie.jpg

 

 

Wat is een communicatiestrategie

Het legt uit wat de doelgroep drijft, waarom ze het product of de dienst zullen verkiezen boven andere. En ook welke media het meest geschikt zijn om te gebruiken voor communicatie. In de communciatiestrategie beschrijven we wat de behoeften van de doelgroep zijn, hoe we die moeten aanspreken en waar die op welk moment het beste kan worden bereikt. Dit kan online media, offline media of een mix zijn.

 

Waar beginnen we mee

De communicatiestrategie begint met het bepalen van de basisstrategie. Hierin leggen we vast wat de klant wil bereiken. Er zijn 4 uitgangspunten:
- Informeren - Informeren is bekend maken
- Overreden - Overreden gaat om overtuigen
- Dialogiseren en formeren - Dialogiseren en formeren betekent dat je in gesprek wil gaan met je doelgroep


Dit klinkt theoretisch, maar is wel van belang. Als de basisstrategie bepaald is stellen wij onszelf de vraag: hoe gaan we dit doen? Met welk oorspronkelijke idee? We dagen ons zelf uit en die uitdaging is de basis van de creatieve briefing. 

 

En dan de middelen

Welke media zijn het meest geschikt om te gebruiken voor de communicatie? Hier worden offline en online media voor gebruikt. De lokale krant wordt nog altijd heel goed gelezen en radio is nog lang niet dood. TV kijken doen we nog steeds, maar anders en buitenreclame bereikt nog steeds vele mensen. En vergeet de bioscoop niet. De beleving van een film kijken in de bios blijft populair. We bekijken alle opties om de goede middelen te bepalen. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn:

 

Doel: meer verkopen van een product
Offline:
- Flyers
- DM mailing
- Advertentie in de krant

Online:
- Website met goede SEO
- Advertentie campagne via Social Media en Google (Digitale Advertenties)
- SEA campagne

De afsluitende paragrafen in de communicatiestrategie zijn natuurlijk de kostenbegroting en de fases die worden afgesproken om een en ander te evalueren. Bij Schot vatten we dit alles dan weer samen in een omvattend projectplan.

 

Wist je dat...
Een van de beste en meest inspirerende briefings kwam van een account director die voor Chocomel een nieuwe campagne voor een jonge doelgroep moest briefen. Hij omschreef het kort en krachtig als volgt: Chocomel van Nutricia is Nike dat je kunt drinken. Het resultaat was er naar, een flitsende 'merk' campagne met als gevolg een stijgend marktaandeel bij jonge mensen.

 

Ik wil een strategie!