Skip to main content

Communicatie

Communicatie is een wezenlijk onderdeel van het leven

 

Wat is communicatie?

We weten niet of we, voordat we geëvolueerd waren tot volledig denkende mensen, al communiceerden met elkaar. Maar, ergens begon het ongetwijfeld met handelingen of gebaren om iets gedaan te krijgen van de ander. Communicatie is een wezenlijk onderdeel van het leven. Je kan ook zeggen: zonder communicatie geen leven.

 

Communicatie

 

Communicatie heeft altijd tot doel gehad een boodschap over te brengen. Iemand waarschuwen, iets vragen, iets opdragen en daarmee ook inherent een reactie, een antwoord (feed back) verwachten. Dit basismodel van zenden, ontvangen en reageren is nooit veranderd. Het bestond al voordat het woord ‘reclame’ is uitgevonden en bestaat nu nog steeds, ook in de digitale wereld. Door de tijden heen zijn alleen de manieren waarop en de middelen waarin werd gecommuniceerd veranderd. Het doel ‘beïnvloeden’ bleef al die tijd hetzelfde.

 

Als wij (als reclamemakers) praten over ‘communicatie’ bedoelen we commerciële communicatie. Ons doel is namelijk een boodschap over te brengen in Paid, Owned en Earned Media. Deze is bedoeld om te handelen (kopen/verkopen) en winst te behalen.

 

Wat zijn paid, owned en earned media?

Onder Paid Media vallen alle vormen van betaalde reclame. Denk hierbij aan bannerreclame, zoekmachinemarketing (SEA), advertenties via sociale media, advertenties in kranten en tijdschriften en rtv-reclame.

 

In brede zin zijn Owned Media alle kanalen die door een bedrijf zelf worden beheerd. Hierbij kan worden gedacht aan een eigen website of social media kanalen. Doordat bij Owned Media de inhoud centraal staat, kan dit ook gezien worden als content marketing.

 

Earned Media zijn alle vormen van aandacht van derden die een bedrijf of merk heeft 'verdiend'. Denk bijvoorbeeld aan mond-tot-mondreclame, gesprekken op social media en positieve recensies. Bij Earned Media hebben bedrijven zelf geen controle over de inhoud van de communicatie. Het zijn anderen die praten over hun producten.

 

Bestaat er dan ook niet commerciële communicatie?

Dat kun je je afvragen, want wat is winst behalen? We denken dan aan geld, maar het kan ook niet materieel zijn. Bijvoorbeeld een politieke partij die een ideologie verkondigt. Maar die is er dan toch ook weer op gericht aanhangers te werven. Dus winst?

 

Is de vraag dan te stellen: Is alle communicatie commerciël?

Nee. Commerciële communicatie hoort thuis in het domein commercie, dus bij handelen, kopen en verkopen voor winst in geld uitgedrukt. Communicatie dus in opdracht van bedrijven die handelen en willen betalen voor hun communicatie-activiteiten in de media. Maar, het doel blijft onmiskenbaar en altijd een boodschap overbrengen en effect te bereiken. Dan komt direct de vraag uiteraard opzetten, wat gaan we precies overbrengen. En waarom?

 

Vragen uit het aloude rijtje van de 5 W's: Wat, Waarom, (voor) Wie, Waar en Wanneer? En wat willen we bereiken? Eerst de Wat en de Waarom. Daarmee begint alles. Dat is werken vanuit ‘The Golden Circle’.

 

The Golden Circle van Simon Sinek. Wat is dat precies?

Volgens Simon Sinek hebben veel bedrijven geen idee waarom klanten voor hun producten kiezen. Succesvolle bedrijven positioneren hun producten zo dat ze relevant zijn voor de klant. Hierbij laten zij zich leiden door de volgende drie vragen:
1. Wat
2. Hoe
3. Waarom

 

Sinek ontdekte dat de meeste bedrijven van buiten naar binnen werken, dus vanuit de WAT-vraag. Om de cirkel te kunnen begrijpen, moet je weten wat deze WAT-vraag inhoudt.

 

Communicatie - Golden Circle van Sinek

De buitenste cirkel (WAT) staat voor het product dat een bedrijf verkoopt of voor de diensten die het aanbiedt. Dus heel concreet het aanbod.

 

De HOE-vraag staat voor HOE het product wordt aangeboden. In deze tweede cirkel legt het bedrijf uit waarom zijn producten of diensten beter zijn dan die van de concurrent.

 

De WAAROM-vraag staat voor de motivatie van een bedrijf en daarmee wordt niet winst maken bedoeld. Daarom communiceren invloedrijke en inspirerende bedrijven liever van binnen naar buiten in plaats van andersom. En als doelgroepen het waarom antwoord horen, zijn ze eerder geneigd de producten of diensten af te nemen. Er is dan meer begrip en vertrouwen.

 

Maar hoe doe je dat?

Organiseer bijvoorbeeld een strategische sessie. Daarin vind je de antwoorden op je vragen, bepaal je de focus voor je project en scherpen we samen je online strategie aan. En het voordeel is: die inspanning betaalt zich in no time terug.

 



Ik wil een strategische sessie